MUO-058718: Portret muškarca iz obitelji Maixner (J. Maicner ?): slika
Inventarna oznaka
MUO-058718
Naziv zbirke
Autor (osoba)
Književni naziv
Naslov predmeta
Portret muškarca iz obitelji Maixner (J. Maicner ?)
Država nastanka
Grad nastanka
Godina nastanka
1848. – 1849.
Stoljeće nastanka
sredina 19. – . st.
Materijal izrade
Materijal/tehnika
Dimenzije (v1xš1xd1)
34,4 × 26,7 cm
Dimenzije (v2xš2xd2)
49 × 41,5 × 5 cm
Opis predmeta
Slika Portret muškarca iz obitelji Maixner tipičan je ali izuzetno kvalitetan primjer građanskog portreta sredine 19. stoljeća. Portretirana muška osoba postavljena je u polufiguri s desnim ramenom blago isturenim ka naprijed u kadar slike ispred neodređenog sivkasto plavog neba bez naznaka pejzaža. Lijeva ruka u kojoj drži lulu nonšalantno je oslonjena na crveni oslonac ( stalak, stolić?) a na prstenjaku te ruke nalazi se zlatni prsten s dijamantom. Portretirani je obučen u crni haljetak, smećkasti prsluk i bijelu košulju s crnom mašnom oko vrata i crnim gumbom na prsima.
Stilsko morfološka komparacija ovog portreta sa drugim portretima nedvojbene atribucije Karasu zaista ukazuju na mnoge sličnosti i poveznice. Portret Stjepka Ljuboja Lopašića, jedan od zasigurno najreprezentativnijih Karasovih portreta u mnogim detaljima i načinu slikanja se može povezati s našim, posebno u impostaciji glave portretiranog u blagom poluprofilu i u, usprkos osobnim različitostima, sličnom modeliranju glave, a uočljiv je i vrlo sličan način slikanja prstena koji obojica nose na lijevoj ruci.
Gotovo identičan način slikanja neba naći ćemo na slici Napolitanka s cvijećem u gornjem lijevom uglu slike, a na najslavnijoj slici Vjekoslava Karasa Rimljanka s lutnjom uočljiv je detalj jedne male iz daljega gotovo neprimjetne bijele točkice na nosu Rimljanke koju na gotovo jednaku i na istom mjestu nalazimo i na Portretu muškarca iz obitelji Maixner što dodatno potvrđuje postavljenu tezu da je riječ o originalnom autografu Vjekoslava Karasa jer niti jedan, domaći ili strani putujući slikar tog razdoblja u Hrvatskoj nije koristio ovaj način naglašavanja svjetlosti na licu portretirane osobe što se nedvojbeno može prepoznati kao utjecaj rimske slikarske škole sredine devetnaestog stoljeća..
Slika prikazuje portret jednog od predaka obitelji Rudolfa Meixnera poznatog filologa i autora prvog francusko hrvatskog rječnika rođenog 1901., umrlog 1972. godine u čijem je vlasništvu bila slika. Slika ostaje kod pokojne supruge Olge Meixner sve do 1998. godine. Nakon njezine smrti sliku nasljeđuje njen brat dr. Branko Vujasinović sa suprugom Boženom Vujasinović. 2007. godine umro je dr. Vujasinović te je sliku naslijedila njegova supruga Božena Vujasinović. Nakon njezine smrti 2010. sliku nasljeđuje sadašnja vlasnica Marija Bingula.
Slika je u izvrsnom stanu očuvanosti, jedini zahvati učinjeni su na njoj tijekom ranih devedesetih kada je počišćen stari lak i nanesen novi te kada su učvršćeni rubovi slike. Slika je pregledana i IC i UV zrakama kojima je ustanovljeno njezino gotovo savršeno stanje.
Iz navedenog može se sa vrlo visokom sigurnošću zaključiti da je slika Portret muškarca iz obitelji Maixner iako nije signirana, zaista dosad nepoznati rad Vjekoslava Karasa i to nastao neposredno po njegovu povratku iz Italije 1848./49. jer je razina slikarske kvalitete ove slike izuzetno visoka te je mogla nastati samo u tom razdoblju kada je još uvijek bio prepun impresija i energije prikupljene tijekom školovanja u Italiji. Kasnije nastale slike bitno, nažalost, opadaju u kvaliteti.
Prof. Miroslav Gašparović
Muzejski savjetnik
voditelj zbirke slikarstva
ravnatelj
Muzej za umjetnost i obrt
Ključne riječi
MUO baza
Autorska prava / Prava korištenja